vrijdag 10 februari 2012

Lena Linderholm galerie/winkel/café

In VAXHOLM, een idyllisch stadje op het eiland Vaxön, ten noord-oosten van Stockholm, ontdekten wij de galerie/winkel/café van de bekende Zweedse kunstenares, LENA LINDERHOLM.


Lena maakt kleurrijke aquarel en olieverf SCHILDERIJEN. Haar inspiratie doet ze op tijdens de periodes dat ze samen met haar man Gösta, een bekende Zweedse muzikant, in de Provence woont. Haar werk bestaat uit een mix van noorder licht en zuidelijke warmte.

Foto van website Lena Linderholm

Haar ontwerpen beperken zich niet alleen tot de schilderijen maar zijn ook te vinden op keramiek, dienbladen en stoffen. Als je de galerie binnenstapt is het alsof je in de  Provence bent.






Ik kocht een prachtig boek, met veel afbeeldingen van haar werk en vol met recepten. De tekst is in het Zweeds maar het is vooral veel kijkplezier. Wat betreft de recepten, kom ik er met behulp van een woordenboek wel uit. Ik heb heel veel foto's gemaakt in de galerie maar toen de verkoopster vroeg of ik wilde dat Lena even een handtekening zou zetten, want ze was op dat moment aanwezig, heb ik geen foto gemaakt. Het overviel me.



Boven de galerie/winkel vind je het café Linderholm, dat is ingericht in dezelfde sfeer als de winkel. Zelfs op een koude dag voel je de warme zonnige sfeer van de Provence.



Bestel een kopje koffie, warme chocolademelk of thee met iets lekkers en zoek een plekje in dit gezellige café. Heb je liever soep, een pastagerecht, een salade of bijv. broodje brie, dat kan ook. Alles wordt geserveerd op het prachtige door Lena ontworpen servies.




Galleri/Butik/Café Lena A Linderholm vind je aan de Radhusgatan 19 in Vaxholm en is het hele jaar geopend.


Nog even een kijkje in de winkel.




Wil je nog even op Lena's website kijken, dit is het adres WWW.LINDERHOLM.SE, hier vind je ook meer galerie- en verkoopadressen.

32 opmerkingen:

  1. Dat ziet er allemaal vrolijk uit. Het lijkt wel of het een beetje lente is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou je bijna willen vragen te stoppen met al die mooie posten, ik word er veel te lyrisch van hihi!

    Een fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig zo'n winkel met café. Ziet er ook schitterend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, geweldig, gezellig!
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schitterende foto's weer Willy. En het serviesgoed vind ik helemaal super van deze mevrouw. Het betegelde aanrecht in haar winkel is ook zo prachtig. Het is zo sfeervol allemaal
    Wat leuk dat ze je boek heeft gesigneerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig, zou er uren kunnen neuzen! fijn weekend, knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  7. noorderlicht en zuidelijke warmte gezamenlijk in de Provence.. wat een geweldige combinatie!!

    heel fijn weekend!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er heel mooi en gezellig uit.De winkel is prachtig en wat een mooie kleurrijke spulletjes allemaal.
    Je zou er zo willen rondstruinen.Leuk om te zien.Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I could spend all day here what a lovely shop and cafe.....what inspiring works of art!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Something old and something new....leuk om ineens iets bekends te zien van wat je ooit op je webblogblog had staan, die foto's met die citroenen vergeet je niet snel, zo kleurrijk.Een kleurrijk weekend voor jou/jullie !Groetjes Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie winkel, ik wordt blij van haar werken, het is vrolijk maar ook ingetogen qua kleur. De kunstenares zelf lijkt me een enige vrouw.
    Fijn weekend, lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ziet dat er mooi uit. En al dat servies prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijke vrolijke winkel...ik zou daar graag eens rond willen neuzen en dan een kop koffie drinken op dat leuke bankje...
    Wat laat je weer mooie dingen zien Willy!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je weet altijd de leukste plekjes te vinden, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Willy, ik blijf iedere keer weer genieten van de Zweedse reizen die ik met je maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ziet er idd een heel erg leuk winkeltje uit. Wij vertrekken volgende week zaterdag naar Göteborg voor een weekje, kan nu al niet wachten.

    Liefs
    Ilse (je kent mij wellicht nog wel van de vroegere blogs rood met witte stipjes & moose @ the forest ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk om even mee te lezen over mijn eigen woonland
    Ik ken haar werk, en het is schitterend en vrolijk
    Fijn weekeinden groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een heerlijke frisse vrolijke kleuren gebruikt Lena, ik krijg er heel erg zin in de lente van... of mag ik dat nog niet zeggen?
    Leuk dat ze je boek gesigneerd heeft, kan me voorstellen dat je dan even vergeet een foto te maken.
    Fijne zondag! Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh Willy, dat is toch om te smullen, letterlijk en figuurlijk. Je maakt ook altijd zulke prachtige foto's, daar heb je echt oog voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Lena,

    Wat een gezellige blogspot heb je. Ik heb je ontdekt via Willie van lawisquilting. Jouw stijl spreekt mij erg aan omdat ik een tijdje Zweedse (gustaviaanse) meubels heb verkocht. Die mevrouw in Grave (nl) heeft het laatste restje meubels en aardewerk van mij overgenomen toen ik ermee stopte.
    Maar goed, dat is verleden tijd.
    Je hebt een prachtige blog en ik zal je regelmatig bezoeken, niet in de laatste plaats om inspiratie op te doen.
    Misschien heb je zin om mijn blog ook eens te bezoeken abc12quilt.blogspot.com
    Warme groet van Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ooohh dat servies, die winkel!!! zwijmel... Zet mij daar maar een uurtje neer ;);) Fijn weekend! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Echt mooi waar je ons weer naar toe brengt, ik heb ooit een schildercursus gedaan en deze Lena lijkt op mijn lerares, zo'n gezellige tante. Prachtige foto's.....fijne weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ziet er gezellig uit, ja daar kun je wel even neerstrijken voor iets lekkers en daarna lekker rondkijken!
    Groetjes van Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat ziet er zeker erg gezellig uit.
    Leuke stoeltjes staan daar op één van je foto's. En het café ziet er ook uitnodigend uit.
    Wens je een fijne zondag.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Helemaal geweldig, zulke mooie winkels mis ik hier in Holland wel eens. Wat een prachtige kleuren worden er gebruikt echt heel mooi.
    Bedankt maar weer voor alle info genieten hoor. Gezellige zondag, groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ha Willy, heb de tijd genomen om de laatst geplaatste berichten van je te lezen. Ben dus weer helemaal bij.
    Geweldig wat een werk je er elke keer weer van maakt. En ook nu weer prachtige foto's erbij.
    Als er eeb busreis naar de noordelijke georganiseerd zou worden met jou als gids, zou ik meteen boeken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat heb je weer een heerlijk virtueel uitstapje voor ons bedacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben helemaal weg van dat servies met de kersen. Prachtig! Maar ook haar andere werk mag er zijn. Zou daar best eens willen rondstruinen. Moet ik wel de potemonnee thuislaten, want het lijkt me zeer verleidelijk allemaal. Hoewel, een beetje geld mag wel mee, want koffiedrinken daar lijkt me heel gezellig. Leuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hej!

    Ik moet lachen om alle zo verschillende reacties. De een noemt je Lena en de ander wordt lyrisch van je mooie posts!

    Voorstelbaar. Zelf zou ik ook zo een hele dag (of meer) kunnen doorbrengen in dit schilderachtige café en ook in de winkel! Grappig hoe de Zweden een hang hebben naar het zuiden... en dat is wel heel goed te zien hier.

    Prettige week!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wij zitten nog te dubben waar de reis dit jaar naar toe zal gaan, Zweden, Schotland of toch naar het zuiden! Maar als ik dit zie weet ik wel wat mij trekt! Prachtige foto's weer, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  31. een ideale mix van mix van noordelijk licht en zuidelijke warmte!

    BeantwoordenVerwijderen