vrijdag 5 mei 2017

Kestina

In 2012 schreef ik over de bijzondere Zweedse documentaire GUBBEN I STUGAN. Het is een documentaire over het dagelijks leven van de gepensioneerde bosarbeider Ragnar. Hij woont diep in de bossen van Dalarna in Zweden, ver van de bewoonde wereld. Het is het huis waar hij ook geboren werd en waar door de jaren heen weinig veranderde. Er is wel elektriciteit maar geen water. Ragnar leeft met de seizoenen en het weer. Filmmaakster Nina Hedenius volgde hem een jaar lang.

Tijdens de opnames in 1996 was Ragnar 77 jaar. Nadat de documentaire te zien was kreeg hij regelmatig bezoek, zelfs vanuit het buitenland. Tot 2011 woonde hij in het huis. Op het laatst was hij blind en kreeg hij af en toe hulp. Na een val, waarbij hij zijn bekken brak, kwam hij in een verpleegtehuis terecht. Hij overleed op 7 maart 2013. 



Kestina is de naam van het huis waar Ragnar bijna zijn hele leven woonde. In 2016 waren we in de buurt en wilden een kijkje nemen. Toen we de doorgaande weg verlieten en verder reden over een kiezelweg, wist ik niet of het de juiste afslag was. Na 4,5 kilometer kwamen we bij het huis. Ik denk niet dat het bewoond wordt, maar er was wel iemand buiten bezig. Vanuit de auto heb ik enkele foto's gemaakt. Het voelde echt als gluren, maar men zal dat wel gewend zijn.


LOCATIE
Informatie: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kestina

De documentaire is op dit moment te zien via youtube. Het ontbreken van ondertiteling is geen probleem, want er wordt weinig gesproken, hooguit de radio en een kort telefoongesprek. 
https://www.youtube.com/watch?v=_smHkqDb3D8

https://hejtjorven.blogspot.com/2012/12/gubben-i-stugan.html
https://hejtjorven.blogspot.com/2016/01/gubben-i-stugan.html

8 opmerkingen:

  1. Een verhaal van degene die in het huis woonde, geeft het huis meteen iets bijzonders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die documentaire kan ik me nog herinneren; ik vond het ontroerend te zien hoe iemand in deze moderne tijden zichzelf kon blijven en de tijd stil kon laten staan...
    Het moet heel speciaal zijn geweest om daar zelf een kijkje te mogen nemen (ook al was dat een gluurtje :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het prikkelt in ieder geval de fantasie. leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi plekje en huis!!!
    Ik ga vast even kijken op Youtube!!!
    Fijn weekend, xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bijzonder verhaal en plekje. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat dubbele gevoel kan ik me goed voorstellen, want je hebt toch het gevoel dat je inbreuk maakt op iemands privacy, ook al woont er misschien toch niet echt meer iemand daar..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog steeds de documentaire niet gezien :-(. Bijzonder om het huis in het echt gezien te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toch wel bijzonder om deze plek in het echt te zien, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen